Lay Out Tok Saboh, hebat…jadilah sepertinya

  
Presint. Jarang tempat di kampung menggunakan perkataan ini untuk menunjukkan tempat atau lokasi. Ia berasal dari perkataan Inggeris iaitu ‘precinct’ yang boleh diertikan daerah sekitar, batas


atau pembahagian (batasan). Namun ia digunakan oleh sebuah kampong di Kuala Besut, Terengganu iaitu Lay Out Tok Saboh. Menurut Setiausaha Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (J3K) Lay Out Tok Saboh, Ashari Kumar Yusof ia adalah keputusan bersama yang dibuat oleh J3K berkenaan bagi menampakkan sedikit ciri-ciri bandar walaupun ia kawasan mereka terletak dalam kawasan kampung, sekaligus boleh mengubah minda para penghuninya.
Setiausaha J3K Lay Put Tok Saboh

Walaupun penempatan dan perumahan ini baru (lebih kurang 10 tahun), tetapi dengan pengurusan dan perancangan ia telah dipastikan tersusun dengan baik dari segi kebersihan, keindahan dan persepakatan penduduk yang membabitkan 243 buah rumah.

J3K ini dipengerusikan oleh Encik Rashid Jusoh, tetapi dibantu oleh ahli-ahli yang sentiasa memberi buah fikiran yang baik untuk kejayaan bersama 243 buah rumah, yang penghuninya terdiri dari nelayan, petani, kaki tangan kerajaan dan peniaga.

Sebelum itu mereka bernaung di bawah Kampung Alor Jejawi, tetapi sejak 2004 mereka berusaha untuk berdikari dan mengurus sendiri penempatan Lay Out Tok Saboh.

Dalam tempoh yang singkat sudah banyak kejayaan dicapai dalam pelbagai pertandingan, termasuk pertandingan kebersihan dan keindahan peringkat negeri iaitu di tempat ketiga.
Ashari memberitahu, mereka menanamkan sikap mencintai tempat tinggal mereka itu dengan slogan “Lay Out Tok Saboh di Hatiku”.

Mereka merancang berbagai program yang membabitkan semua aspek kehidupan, agama, sukan, kesihatan dan sosial serta kebajikan.

Bahkan mereka ada mengusahakan hotel bajet untuk kemudahan pelancong dan pelawat yang datang ke Kuala Besut dan sekitar kerana lokasi kampung mereka adalah berdekatan sempena Terengganu-Kelantan di sebelah jalan pantai.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kuala Besut YB Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman berkata, beliau akan meneruskan lagenda kepemimpinan sebelum ini untuk kecemerlangan Lay Out Tok Saboh dan kampung-kampung lain juga dalam Dun Kuala Besut.

Mereka sedang mengusahakan Mini Astaka dan Lampu Limpah untuk kemudahan dan keceriaan penempatan Lay Out Tok Saboh.

Apa yang dilakukan ini adalah selaras dengan Transformasi Terengganu Baharu (TTB) yang diperkenalkan oleh Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Razif Abd Rahman.